Vil bare bemerke at Ann-Kristin Steinvik's og mitt opplegg er likt, i og med at vi jobber sammen om dette. Vi har fått anledning til å jobbe med dette i arbeidstida, og derfor har det blitt på denne måten.
Forbedre et undervisningsopplegg
I og med at vi ikke har tatt i bruk LMS i opplæringen av de ansatte i kommunen har vi måttet ta et tenkt tilfelle ut i fra min erfaring i bruk av LMS. Min erfaring i bruk av LMS er gjennom egen skolegang og gjennom mine barn.
Tenkt tilfelle:
Veldig ofte blir et LMS benyttet som et felles sted hvor elever/studenter kan hente ned dokumenter til faget. Det tenkte tilfellet tar for seg kurset innføring i Excel.
Hente ned dokumentasjon
I ulikt format - .rtf, .pdf, .doc etc.- Både komplett dokumentasjon, hurtigguider ogkorte oppskrifter for spesielle emner
Hente oppgavene - både teksten og tilhørende filer
Disse oppgavene leveres inn og veileder retter og kommer med tilbakemelding
Det ligger også tester som deltakerne kan benytte seg av for egen del
Diskusjonsforum, hvor det er liten aktivitet og den lille aktiviteten som er der er det kun et fåtall som står for.
I og med at dette er et bedriftsinternt kurs stilles det ingen krav til bestått/ikke bestått i innleveringene, og det er heller ingen sluttevaluering gjennom noen form for test.
Et lite tankekors!
Dette tenkte tilfellet blir veldig likt slik vi har det på vårt intranett pr. i dag. Eneste forskjellen er at i et LMS er alt samlet på et sted, mens ved bruk av intranett må de ansatte hente filene som følger med til oppgavene fra nettverket. En annen, og den mest vesentlige forskjellen er at det på intranettet ikke noe diskusjonsforum tilgjengelig.
Kommentar:
Vi legger ut dokumentasjon, oppgaver osv. på intranettet som en tjeneste til de ansatte, slik at de kan benytte seg av dette dersom de står fast eller ønsker å jobbe med stoffet på egenhånd. Vi kjører primært klasseromsundervisning, men har i tillegg noe en til en opplæring. En til en opplæring i de tilfellene der det er mest hensiktsmessig for den ansatte.
Nytt opplegg
Sarpsborg kommune ønsker å videreutvikle sin opplæring av de ansatte, både IKT opplæring og annen intern opplæring. Et LMS vil være et fint steg i riktig retning i så måte, men for at det skal være til hjelp og nytte må det her gjøres på en annen måte enn i det tenkte tilfellet over.
I det reviderte opplegget vil det bli lagt opp til en kombinasjon av klasserom og nettbasert opplæring, og vi ser for oss at omrisset blir omtrent slik:
Felles samling på kursrommet (3t)
Nettbasert
Felles samling à la en workshop - bruke diskusjonsforumet for å hente tema(er)
Nettbasert
Avsluttende samling
Oppsettet i et LMS vil se omtrent slik ut:
Innføring i Excel
Komplett dokumentasjon - pdf-format
Hurtigguide - pdf-format
Tema 1
Kort oppskrifter (maks 2 sider) - pdf-format
Hurtigguider - temabaserte
Interaktive ”snutter” - en eller flere der deltakerne selv skal kunne velge om han/hun ønsker å være aktiv og gjøre slik veiledningen sier eller om det skal gå automatisk
Formative tester der deltakerne skal kunne teste seg selv underveis, men det skal ikke bare være multiple choice, men også spørsmål hvordet må svares ved å klikke på rett sted i et skjermbildet
Summativ test, som deltakerne kan ta som en før-test og ut i fra resultatet selv vurdere om han/hun bør gå igjennom pensummet eller ikke. Det går selvfølgelig å si at denne testen må være bestått for at en kan gå rett til neste tema.
Oppgaver, som leveres inn via LMS'et og blir rettet av kursleder. Oppgaveteksten legges ut i pdf-format, mens deler av selve oppgaven kan bli lagt ut i xsl-format
Diskusjonsforum
Tema 2, 3, 4....................
Bygges opp på samme måte som Tema 1
Avslutningstest som leder til kursbevis dersom den blir bestått
Når en skal produsere de interaktive "snuttene" er det viktig å ta hensyn til hvilke begrensninger nettverket og deltakerutstyr setter. For oss vil dette være at vi ikke kan lage interaktive "snutter" med lyd. En annen begrensning er at de ikke kan lages i et verktøy som bruker Multimediaplayer, da denne ikkekan startes fra terminalserverne våre. Det er også viktig at "snuttene" og testene kan gjenbrukes dersom en bytter leverandør av LMS.
Et slikt kombinasjonskurs vil gi gevinster både for arrangør og deltaker, slik som:
Arrangør - i dette tilfelle Seksjon IKT
Frigitt tid på kursrommene
Frigitt tid for kursleder
Mer innvolverte deltakere - de må faktisk jobbe med stoffet mellom samlingene
Ved aktiv bruk av diskusjonsforum og innlevering av oppgaver vil kursleder enkelt kunne se hva det bør legges vekt på under samlingene og eventuelt legge inn tilleggsdokumentasjon i LMS'et
Deltakerne
Mer fleksibel opplæringsituasjon - friere i tidsbruken sin, de kan selv velge når de vil jobbe med stoffet
De kan velge å hoppe over temaer dersom de kan dette fra før av, må ikke sitte på et kursrom og føle at det er bortkastet tid. De skreddersyr sitt eget opplegg enten ved å stole på egen kunnskap eller ved å ta før-testen som hører til hvert tema.
Større variasjon på opplæringen - materiell mer variert
De må reflektere mer over egen læring og dette kan gjøre det lettere å se hva og hvordan de kan bruke programmet i egne arbeidsoppgaver
De kan diskutere med andre deltakere eller kursleder mellom samlingene i diskusjonsforumet uten at de nødvendigvis må oppgi hvem de er
Selv om de kanskje ikke er aktive i diskusjonsforumet er det læring å se hva andre diskuterer
Det kan bli mer homogene grupper, f.eks. at lederne kan få sitt eget opplegg
mandag 20. oktober 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Det er helt i orden at dere har samarbeidet. Så vidt jeg kan se, er også teksten helt lik med Ann-Kristin sin, så da gir jeg rett og slett samme kommentar til deg som det hun har fått tidligere!
Du har ikke undervisning med LMS per i dag, og det er derfor interessant å se hvordan du beskriver et tenkt opplegg. Jeg synes du har skrevet meget bra! Kommentarene mine finner du i bloggen din, som kommentar på blogginnleggene dine (håper det var i orden at jeg kommenterte der).
Det var lurt å ta et så enkelt eksempel som kurs i Excel - det kan mange kjenne seg igjen i, og det gir også rom for kreative aktiviteter i LMS-systemet. Beskrivelsen av den tenkte "nåsituasjonen" er også god og avslører klare "mangler".
Du beskriver et opplegg for tema 1 veldig bra, og det er samsvar mellom delene. Du sier også at tema 2, 3 og 4 skal bygges opp på samme måte. Min erfaring er at dette er lurt - det er viktig at en kjenner seg igjen og vet sånn ca hva som kommer, men det er også spennende med enkelte innslag av nye elementer. Dersom det blir mye å gjøre for hvert tema, kan du vurdere å ta ut noe fra tema 1 og heller ta det inn i tema 2 (altså ikke ha alt i alle moduler).
Du avslutter med en veldig fin beskrivelse av gevinstene for opplegget ditt. Knallbra det!
Jeg synes det er ekstra spennende at du peker på mulighetene for å bruke et LMS til opplæring i en kommune, der de ansatte jo ikke er studenter/elever! Det minner meg om at LMS-et er fleksibelt og kan brukes til mye. Hvis dere skulle ønske å gjennomføre noe slikt i praksis på en billig måte, anbefaler jeg å se hva gratissystemet Moodle har å by på.
Legg inn en kommentar