mandag 3. november 2008

Tester i min undervisning - del 1

Pr i dag stilles det ingen formelle krav til de nyansatte om at de skal gå på kurs når de begynner i kommunen og det blir ikke gjennomført noen form for test for å sjekke kunnskapen deres. Det er opp til lederen om den nyansatte skal gå på kurs, men det blir ofte denne som tar en gjennomgang av pålogg, bytte av passord, hvor lagre hva og gjeldende IKT reglement. Denne gjennomgangen blir ofte ikke nok noe som medfører at support får en del telefoner angående disse tingene.
Ønsket situasjon:
  • Krav om bestått test før tildeling av ident for å sikre at de ansatte har den ønskede kunnskapen om pålogg, passord, informasjonssikkerhet m.m.

Ønskede gevinster:

  • Mindre belastning på support
  • Bedre utnyttelse av arbeidstiden for de ansatte - mindre frustrasjon hos de ansatte angående tid som går bort til knoting og samtaler med support eller andre ansatte

Mulig gjennomføring;

De nyansatte må:

  • Få tilsendt nødvendig matriell sammen med ansettelsespapirene
  • Tilbud om å ta testen før de har startet i jobben i de tilfellene det er nødvendig at arbeidstaker må ha tilgang til systemet allerede fra første arbeidsdag
  • Få tilgang til en eller flere før-tester på internett slik at de kan få en pekepinn på hvordan dette foregår
  • Ha mulighet til å komme med spørsmål til en veileder dersom noe er uklart
  • Få raskt tilbud om gjennomføring av test etter at de har startet i jobben i de tilfellene det ikke kreves at de må ha tilgang til systemet fra dag 1
  • Få raskt tilbud om kurs dersom det viser seg å være nødvendig

Ingen kommentarer: