mandag 3. november 2008

Tester i min undervisning - del 3

I det siste opplegget tar jeg utganspunkt i Innføring i Excel, men dette kunne like gjerne vært et kurs i tekstbehandling, presentasjonsverktøy, bildebehandling e.l.
Nåsituasjonen
  • Rene klasseromskurs som ofte må kjøres på kortere tid enn ønsket av oss kursledere, med bakgrunn i deltakernes hektiske arbeidshverdag, kostnader i forbindelse med innsetting av vikarer osv.
  • Ingen tester, hverken formative eller summative. Dette fører en del ganger til at vi får deltakere med for dårlig forkunnskap på kurs, noe som igjen fører til mindre tid til det faktiske innholdet for kurset

Ønskede gevinster

  • Mer fleksible kurs, noe som fører til:~ Bedre tidsutnyttelse for deltakerne, de kan ta deler av kurset når det passer for dem~ Bedre tilpasset den enkelte~ Mindre kostnader til bruk av vikarer
  • Mer homogene grupper
  • Mer engasjerte deltakere~ Må ta mer ansvar for egen læring - gjøre oppgaver, ta tester, skrive innlegg i diskusjonsforum etc.

Hvordan realisere i praksis

  • Kombinasjonskurs, nettbasert og klasserom, med en innledende samling og deretter en til to samlinger underveis før vi tar en sluttsamling hvor vi blant annet kan evaluere opplegget osv. Mellom samlingene er det viktig å ha en veileder som det kan stilles spørsmål til og denne må svare innen ikke alt for lang tid, slik at deltakerne føler at de får den nødvendige hjelp og støtte. Det bør også være slik at deltakerne kan stille anonyme spørsmål i et diskusjonsforum og på denne måten få hjelp av meddeltakere.
  • Før-test for å se at de har forkunnskapene for å ta et slikt kurs, og denne kan være både summativ og formativ og jeg mener denne bør være obligatorisk.
  • Før-test for hvert tema/modul som er frivillig og etter min mening bør denne være formativ og mulig å ta flere ganger. Vil allikevel at den skal ha en karantenetid, slik at deltakeren må ta en repetisjon på stoffet dersom poengsummen blir så lav at han/hun ikke ville fått bestått i en ordinær test.
  • Slutt-test etter endt tema/modul som er frivillig og etter min mening bør denne være formativ og mulig å ta flere ganger. Vil allikevel at den skal ha en karantenetid, slik at deltakeren må ta en repetisjon på stoffet dersom poengsummen blir så lav at han/hun ikke ville fått bestått i en ordinær test.
  • Slutt-test etter endt kurs som bør være summativ og som fører til et testbevis/kursbevis ved bestått

Det er viktig at ledere gir arbeidstakerne anledning til å benytte noe arbeidstid mellom samlingen til å gjøre oppgaver og ta tester for å få et slikt opplegg til å fungere. Det holder ikke at de bare må bruke fritiden sin dersom vi skal få mer engasjerte deltakere tror jeg. Tror det er viktig at arbeidstakerne føler at lederne er villig til å satse på dem. Det kan i hvert fall være en god motivasjonsfaktor.

Ingen kommentarer: