mandag 3. november 2008

Tester i min undervisning - del 2

Slik vi har det nå kjører vi rene klasseromskurs hvor det ikke er noe tester. Ofte er det slik at en avdeling/seksjon vil ha skreddersydd et kurs innenfor en gitt tidsramme, og da ofte bare en dag. Det vil si fra kl. 09.00 til kl. 15.00.
På disse kursene har leder i oppgave, etter den første samtalen med meg, å ta opp med og diskutere med gruppen hva de mener de trenger.
Etter dette setter vi oss ned og finner frem til et egnet innhold for kurset.
I en del tilfeller ser vi når vi kommer på kurset at en eller flere av deltakerne ikke har de nødvendige basis kunnskapene for å gå inn på kursets innhold med en gang. I disse tilfellene må jeg som kursleder ta en gjennomgang av det de burde kunne i forkant. Dette spiser av tiden vi skulle brukt på det egentlige innholdet. At vi må gjøre dette er i og for seg ingen stor krise, i hvert fall ikke for meg som kursleder. Det vi gjør er å sette opp noen ekstra timer en annen dag, og stort sett går det greit, men i de avdelingene/seksjonene hvor de er avhengig av vikarer er det ikke like greit å få til. Og det kunne vært unngått dersom deltakerne hadde hatt forkunnskapene som krevdes.
En fin måte å forhindre at dette skjer ville vært å kjøre en før-test i forkant av samtalen hvor vi setter innholdet for kurset. På denne måten hadde vi fått synliggjort for den ansatte og for lederen hvor vi må starte og at det vil måtte settes av mer tid enn først antatt. Og det ville være mest naturlig å sette av ekstra tid for de vi ser ikke har den forkunnskapen som trengs. På denne måten vil alle parter få mer utbytte av det faktiske/ønskede innholdet for kurset, og de som har den nødvendige kunnskapen ville slippet å "kjede" seg første del av kurset. For meg som kursleder ville det vært enklere å levere opp mot forventningene til hver enkelt deltaker når jeg får en mer homogen gruppe.

Ingen kommentarer: